یکشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۹۰

داستان دقت و پشتکار مهندسین مجرب کشورجمهوری اسلامی ایران ؛ باز هم یک پیشرفت در عرصه علمی کشور عزیزمان ایران

نیروگاه اتمی بوشهر

یک مهندس روس که در مراحل نهایی تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر در این تاسیسات مشغول به کار بوده، می گوید بی تجربگی نیروی کار، مدیریت و نظارت ضعیف و لایه های متعدد بوروکراسی باعث شده که بخشی از تجهیزات فنی این نیروگاه دچار اختلال شده و تکمیل و بهره برداری از آن یک سال به تاخیر بیافتد.

یک کارشناس آمریکایی می گوید مشاهدات این مهندس روس به نگرانی ها در مورد ایمنی تاسیسات بوشهر که اولین نیروگاه هسته ای خاورمیانه است افزوده و این مسئله یکی از عوامل مهم در تنش بین ایران و آمریکاست.

الکساندر بولگارف، مهندس روس که در نیروگاه هسته ای بوشهر مشغول به کار بوده در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه می گوید بی تجربگی ایران در مدیریت و کاربری از این نیروگاه باعث خواهد شد که نیاز آن کشور به کمک روسیه حداقل تا پنج سال دیگر ادامه پیدا کند.

الکساندر بولگارف که به تازگی پس از دو سال کار در نیروگاه بوشهر به محل زندگی خود بازگشته است اولین کارشناس مطلع از جزییات این طرح است که با رسانه های بین المللی مصاحبه می کند. وی ماه گذشته در طول مصاحبه خود از جزییات مشکلات موجود برای راه اندازی این نیروگاه پرده برداشت.

الکساندر بولگارف در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه می گوید که بی دقتی جوشکاران در تمیز کردن بخش های زنگ زده بدنه ذخایر سوخت باعث شد که بعدها این مواد در تجهیزات اصلی نیروگاه رسوب کنند.

در مورد دیگری احتمالا به هنگام آزمایش یکی از پمپ های تخلیه اضطراری نیروگاه بی دقتی صورت گرفته و این وسایل از کار افتادند. در ماه اوت نیز به دلیل نقض موجود در چرخ گردان یکی از توربین ها این نیروگاه از کار افتاد.

الکساندر بولگارف شیوع بدافزار «استاکس نت» در بخش کنترل نیروگاه بوشهر را تکذیب می کند. سال گذشته گزارشاتی منتشر شد حاکی از حمله سایبری به مراکز کنترل فعالیت های هسته ای توسط بدافزار «استاکس نت» و چنین گفته می شد که تحت تاثیر آن حدود هزار سانتریفوژ از مجموعه ۹ هزار سانتریفوژ مستقر در مرکز هسته ای نطنز دچار اختلال شده اند.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که دولت ایران مدعی است برنامه های هسته ای این کشور اهداف غیر نظامی دارند ولی دولت های غربی و به خصوص آمریکا می گویند در پوشش این برنامه ها ایران ممکن است در پی توسعه سلاح هسته ای باشد.

برخی از سیاستمداران تندرو آمریکا، از جمله « جان بولتن» معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش معتقدند که ایران می تواند از سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر برای اهداف تسلیحاتی خود استفاده کند و به همین خاطر ایده حمله هوایی به این نیروگاه را تبلیغ می کردند.

اما اکثر مقامات آمریکایی و کارشناسان هسته ای می گویند چنین حالتی بعید است چون طبق قرارداد موجود بین ایران و روسیه سوخت مورد نیاز این نیروگاه توسط روسیه تامین شده و بازمانده آن نیز قرار است به روسیه بازگردانده شود.

خبرگزاری فرانسه از قول « اولی هینونن » مسئول سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می نویسد که «نیروگاه بوشهر نمی تواند در یک برنامه هسته ای تسلیحاتی نقشی داشته باشد.» کارشناسانی نظیر وی بیشتر در مورد مراکز تولید اورانیوم مثل نظنز و فوردو و تاسیسات آب سنگین در حومه شهر اراک نگران هستند.

«دیوید آلبرایت» از کارشناسان ارشد کنترل تسلیحاتی می گوید مصاحبه بولگارف در مورد کاستی ها و ضعف های نیروگاه هسته ای بوشهر بر نگرانی موجود در مورد ایمنی این تاسیسات می افزاید و ایرادهای ناشناخته در این مرکز طی پنج تا ۱۰ سال آینده می تواند به یک فاجعه بزرگ بیانجامد.

الکساندر بولگارف مهندس روسی که در نیروگاه هسته ای بوشهر مشغول به کار بوده در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه می گوید یک پمپ خنک کننده این نیروگاه که ساخت آلمان است و از عمر آن سی سال می گذرد در زمستان سال گذشته هنگام آزمایش دچار اختلال شد. در بررسی های بعدی معلوم شد که سه پمپ خنک کننده دیگر این نیروگاه که از همین مدل هستند در حین کار ممکن است دچار اشکال مشابهی شوند.

شرکت روسی طرف معامله با ایران که از وجود این اشکالات و ضعف های فنی ایران به خوبی آگاه است موافقت کرده است که در زمینه هدایت فعالیت نیروگاه طی دو تا پنج سال اول همکاری خود را با ایران ادامه دهد.

در همین حال ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، با امضای قراردادهایی راه را برای احداث نیروگاه های هسته ای ساخت روسیه در کشورهایی مثل بنگلادش، ویتنام، ترکیه، ونزوئلا ، اردن و مصر هموار کرده است که آنها نیز همچون ایران در زمینه ساخت و بهره برداری از تاسیسات هسته ای هیچ تجربه ای ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر